Interessen for online-undervisning boomer

I det moderne arbejdsliv kræves det ofte, at medarbejderne deltager i kurser og løbende videreuddanner sig. Det er vigtigt for virksomhederne, at medarbejderne opkvalificeres, så de har den nyeste viden inden for deres arbejdsfelt og kan udføre arbejdsopgaverne på en kompetent måde. Flere og flere virksomheder lader deres medarbejdere deltage i online kurser, hvilket er en meget mere fleksibel form for undervisning end den traditionelle kursusundervisning, hvor man skal møde op på et undervisningssted. For at online-undervisningen bliver optimal, er det nogle gode råd, som underviseren bør følge.

Styrk kundeloyaliteten med et CRM-system

Arbejder du selv i en virksomhed, der tilbyder online-kurser, så kan I med fordel få jer et CRM-system, så I nemt kan holde styr på alle kunderne. Du spørger måske dig selv: hvad er crm egentlig for noget? CRM er en forkortelse for Customer Relationship Management, og det er et it-system, som er designet til at øge kundeloyaliteten. I systemet kan man indtaste alle mulige relevante oplysninger om kunder, så man har det hele samlet på et sted og dermed kan reducere omkostninger. En målrettet markedsføring og salgsprocessen bliver også nemmere, når man har et CRM-system.

Som udbyder af online-kurser er det vigtigt, at man både styrker relationen til de kunder, man allerede har. Det kan være forskellige virksomheder, der løbende sender deres medarbejdere på kurser, eller det kan være enkeltindivider, som kan tilmelde sig. Men det er også vigtigt, at man hele tiden forsøger at tiltrække nye kunder, hvilket man fx kan gøre med annoncer på nettet, markedsføring via de sociale medier eller på uddannelsesmesser.

Fremtidens undervisning sker i stigende grad online

Siden midten af 00’erne har der været en stigende interesse i Danmark for online-uddannelser, og flere undervisningsinstitutioner tilbyder, at man kan læse til sygeplejerske, pædagog eller lærer online. For studerende, som er gode til at arbejde selvstændigt, og som gerne vil have en hverdag, hvor de nemmere kan tilpasse studierne til familielivet, kan det være en ideel løsning at vælge online-undervisning, som også kaldes for fjernundervisning. Da coronakrisen ramte i foråret 2020, var der også mange fyrede medarbejde, som fik tilbudt online opkvalificering, så de kunne finde et nyt job.

Skarpere end konkurrenterne

Nu om stunder boomer nettet med tilbud om online-kurser både i Danmark og udlandet. Både private udbydere af online-kurser og uddannelsesinstitutioner tilbyder flere online kurser og online uddannelse, og kursisterne og de studerende tilmelder sig i større omfang end tidligere. Som udbyder af online-kurser er det derfor vigtigt, at man kan klare sig i konkurrencen. Det gør man bl.a. ved at udvikle gode relationer til sine kursister og de virksomheder, som sender medarbejdere på online-kurser. Derfor er det godt at have et CRM-system, der hjælper en med at holde overblikket over kunderne.