Det kan være rigtig svært at gennemskue, hvordan du opstiller og laver et regnskab, hvis det ikke er noget, du selv har forstand på. Mange mennesker har ikke tidligere erfaring med dette felt, men heldigvis er der hjælp at hente. Hvis du har ambitioner og selv at opstille dit regnskab, er det en forudsætning, at du begynder at lære om debit og kredit. Når du har disse termer på plads, så er det heller ikke svært at opstille dit regnskab. For at give det bedste overblik, er det en rigtig god idé at opdele regnskabet i indtægter og udgifter, og på denne måde har både du og andre et nemt overblik over, om der er over- eller underskud i virksomheden. Det er også på denne måde, at det er nemt at gennemskue, hvad de enkelte kroner bliver brugt på.
Når først du har lært at opstille dit regnskab, bliver det kun endnu nemmere i fremtiden. Hvis du foretrækker det, kan du få en anden til at lave dit regnskab, og denne behøver ikke engang være ansat i din virksomhed. Der er masser af hjælp at hente derude, så det er ikke dét, der skal holde dig tilbage.